دانشجویان چگونه به فراگیری مهارتهای جدید رومیآورند؟ | طراحی رشتههای تخصصی بر اساس نیاز بخش تعاون
سیدمسعود داودی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با تبیین شعار سال جدید تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «تحول در آموزش حافظهمحور به آموزش بسترساز اشتغال دانشبنیان» ملزومات تحقق این شعار را برشمرد و اظهار کرد: پیشرفت علم و دستاوردهای زندگی امروزه، نتیجه مطالعات و پژوهش محققان و پژوهشگران بوده و عوامل مؤثر پیشرفت و موفقیت به سرعت در حال تغییر است؛ چراکه جهان وارد دورهای از فرصتها و چالشهای بزرگ شده است.
وی اضافه کرد: در چنین دورهای موفقیت به برخورداری از آخرین دانش و توانایی به شیوه ابداعی و مؤثر بستگی دارد که لازمه آن خلّاقیت، نوآوری، ابداع و ایدهپروری است و این میسر نمیشود، مگر با نهادینه شدن نظام آموزش رشدیافته که در آن آموزشهای بنیادین و کاربردی با محور نوآفرینی در کلان جامعه عرضه شود.
بیشتر بخوانید:
تغییر سرفصلهای درسی با تأکید بر آموزش عملی و کارگاهی
استراتژیهایی برای گذر از آموزش حافظهمحور
دانشکدههای مهارت مدل پیشرفته فنی و حرفهای
گذر از آموزش حافظهمحور با توانمندسازی استادان
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان عنوان کرد: چنانچه نظام آموزش مهارتآفرین بهصورت منسجم و ساختاریافته جایگزین نظام آموزشی حافظهمحور شود، دانشجویان برای مواجهه با چالشهای روزافزون، ناگزیر به فراگیری مهارتهای جدید میشوند و این امر منتج به اثربخشی همافزاگرایانه علمی دانشجویان خواهد شد.
داودی در پاسخ به این سؤال که گذر از آموزش حافظهمحور چگونه ممکن است و در این راستا دانشگاه بهویژه استادان باید چه عملکردی داشته باشند؟ بیان کرد: از آنجا که خلأ نظام مهارتآموزی اثربخش و کارا یکی از چالشهای مهم نظام آموزشی کشور در همه دورههای آموزشی از مدرسه تا آموزش عالی است، فاصلهگرفتن از حافظهمحوری و اهمیت به مهارتآموزی، باید در چرخشهای تحولآفرین دورههای تحصیلی از دوره ابتدایی تا دانشگاه انجام شود.
چنانچه نظام آموزش مهارتآفرین بهصورت منسجم و ساختاریافته جایگزین نظام آموزشی حافظهمحور شود، دانشجویان برای مواجهه با چالشهای روزافزون، ناگزیر به فراگیری مهارتهای جدید میشوند.وی تأکید کرد: در دانشگاهها میتوان با آیندهنگری و آیندهپژوهی در سرمایهگذاریها و حمایت از افراد صاحب ایده به نتیجه رسید و در این راستا باید شرایط مناسبی را برای تقویت مراکز رشد و شرکتهای دانشبنیان، بازاریابی و فروش محصولات دانشبنیان ایجاد کنیم که این موضوع میتواند به حمایت و ایجاد انگیزه از پژوهشگران منجر شود.
تحقق یاددهی مهارت به دانشجویان ممکن است؟
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان درباره اینکه برای تحقق یاددهی مهارت به دانشجویان علاوه بر آموزش، چه تمهیداتی اندیشیده و چه امکاناتی را فراهم کردهاید؟ توضیح داد: از آنجا که بیشتر دانشجویان از ابتدای تحصیل نظریهپرداز تربیت شده و اغلب با مفاهیم علمی و تئوری رشته تحصیلی خود رشد میکنند از این رو بعد از فارغالتحصیلی بهدنبال کلاسهای مهارتآموزی و فنی و حرفهای در رشتههای متفاوت با رشته تحصیلی خود میروند.
داودی افزود: بر این اساس مراکز آموزش عالی میتوانند با برنامهریزی دقیق در راستای تقویت مهارت دانشجویان با مراکز مهارتی، شرکتها، صنایع و کارخانهها قرارداد ببندند تا دانشجویان پس از سپری کردن دوره کارشناسی صاحب مهارت شده و به مدرک دیگری نیاز نداشته باشند.
وی تبیین کرد: دانشگاه آزاد اسلامی هم با اجرای طرح پویش، امکان اشتغال همزمان با تحصیل را فراهم کرده و در این طرح دانشجویان میتوانند همزمان با تحصیل خود در یکی از شرکتهای متقاضی مشغول به کار شوند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان تشریح کرد: در طرح پویش دانشجویان میتوانند تجربه مفید در محیط کاری را کسب کرده و پس از فارغالتحصیلی با آمادگی کامل وارد بازار کار شوند که واحد لنجان در این زمینه پیشرو بوده است.
بیشتر بخوانید:
فرصت توسعه مهارتی برای دانشجویان مهیاست
داودی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه برای تبدیل محیط دانشگاه به فضایی جذاب برای دانشجویان چه برنامههایی دارید؟ به آنا گفت: باید در راستای تحقق شعار «هر تخصص یک مهارت» با شناسایی موقعیتهای شغلی، دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاهی و جوانان علاقهمند به مهارتآموزی را شناسایی کرده و با تقویت استعدادها و شناساندن توانمندیها به آنان کمک کنیم.
وی بیان کرد: دانشجویان میتوانند با آموزش مهارت فردی، شغلی و کارآفرینی، فرصتهای توسعه شایستگی و مهارتی خود را بشناسند و برای ارتقای آن اهتمام ورزند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان درباره اینکه فعالیتهای دانشبنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان را چگونه ارزیابی میکنید و تا چه اندازه در تحقق شعار سال مفید خواهد بود؟ چنین پاسخ داد: براساس اهداف دانشگاه آزاد اسلامی میتوان در واحد لنجان امکان طراحی رشتههای آموزشی تخصصی براساس نیازهای بخش تعاون را فراهم کرد.
داودی بیان کرد: دورههای تخصصی مورد نیاز در قالب وبینار آموزشی با بهرهگیری از استادان مجرب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان برگزار و مدرک پایان دوره ارائه میشود و با اجرای پروژههای پژوهشی مشترک با اتاق بازرگانی استان اصفهان، برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت بهمنظور افزایش توان علمی کارشناسان راهاندازی شده است.
بیشتر بخوانید:
گذر از آموزش حافظهمحور چگونه ممکن است؟
مشارکت دانشجویان در اداره امور علمی و مهارتی دانشگاه
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز سال تحصیلی جدید را تبریک گفت
به گزارش آنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیام خود بهمناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ عنوان کرد که سال تحصیلی پیش رو را با شعار «تحول در آموزش حافظهمحور به آموزش بسترساز اشتغال دانشبنیان» آغاز خواهیم کرد و این رویکرد مطمئناً دانشگاه را در مسیر متعالی هدایت خواهد کرد.
دکتر محمدمهدی طهرانچی اظهار کرد که گذر از آموزش حافظهمحور یکی از تمهیداتی بوده که مورد توجه دانشگاه قرار گرفته است. دانشگاه باید عملکرد متفاوت و متناسبی در شأن دانشجویان و در راستای مطالبات آنان داشته باشد. دیگر یاددهی صرف کارآمد نیست و باید بهدنبال یاددهی تعالیبخش در آموزش باشیم و تحول در یاددهی باید در استادان نیز نمایان شود، بنابراین تنها آموزش مسئله ما نیست، بلکه تمرکز دانشگاه بر یادگیری تعالیبخش و عمیق خواهد بود.
وی تأکید کرد که دانشگاه باید شاخصهای کار آمادگی و مهارتهای مورد نیاز در جهان فیزیکی و سایبری را به دانشجو ارائه کند. مهارت در شادبودن و شادماندن، مهارت زندگی اجتماعی، کارهای گروهی، تعاملات گسترده و ... از آموزش نشئت میگیرد. آموزش امروز نیازمند تغییر ماهیت است و باید محیط دانشگاه به فضایی جذاب برای دانشجویان تبدیل شود.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/